osaako joku suomea? - Wizaz.pl

Wróæ   Wizaz.pl > Kobieta > Nauka jêzyków obcych - k±cik jêzykowy

Notka

Nauka jêzyków obcych - k±cik jêzykowy Nauka jêzyków obcych - k±cik jêzykowy, to miejsce wymiany informacji o kursach, podrêcznikach, materia³ach i ciekawostkach jêzykowych. Do³±cz.

Odpowiedz
 
Narzêdzia
Stary 2009-02-06, 20:08   #1
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637

osaako joku suomea?


morjensta tytöt!
haluaisin kysyä, puhuuko joku tääl suomen kieltä? mie käytän vähän kirjakieltä, vähän Länsi-Suomen murretta ja vähän Karjalan dialektia, koska miun poikaystäväni on karjalainen.
toivottavasti joku osaa suomee ja haluaa jutella miun kanssani suomeks
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-15, 09:53   #2
karoliina
Przyczajenie
 
Zarejestrowany: 2008-11
Lokalizacja: Tampere, Finlandia
Wiadomo¶ci: 17
GG do karoliina
Dot.: osaako joku suomea?

Kyllä mä osan suomea No, vähän, olen asunnut tässä yli puolitoista vuotta Entäs sä? Terkkuja Tampereelta
karoliina jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-15, 13:33   #3
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

no osaathan loistavasti suomen kieltä!!! viimein joku puhuu sitä helvetin vaikeaa kieltä, jeees
mitäs sä oikeesti duunaat Tampereella? opiskeletko, työskenteletkö?
Mä asun Poris... tää on kai huonoin kaupunki koko Suomes... ehkä oot kuullu oon asunu tääl puoli vuotta. Mut etsin töitä ja luultavasti toukokuus lähen töihin pääkaupunkiseudulle. Oisipa se kiva juttu.
Oon joskus käyny Tampereella...se on ihan jees pleissi!!! Vain Stadi on vähän parempi
no mut kerrothan, miks tulit Suomeen... oliko jokin suomalainen komea jannu syy?
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-22, 15:45   #4
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

moikka, tytöt!

mist syystä olette suomessa? ja puhutteko nii hyvin suomee?

taka sobie ja - sä puhut tosi hyvää puhekieltä, oletko opiskellut suomee jossain vai vasta suomessa?
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-22, 16:21   #5
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

voi kiitti no siis mä olin opiskellu suomen kieltä n. 3 vuotta ennen kuin tulin Suomeen... mut tää oli tämmönen todella vaikee opiskelu, ku opiskelin vain itte kotona ei ollu mitää kursseja...
oon tääl, koska tääl on mun vapaaehtoistyöprojekti. Työskentelen siis eurooppalaisena vapaaehtoisena. Mut toivottavasti kohta luovun projektistani, löydän töitä ja muutan pois Porist p-kseudulle. Missä asut sadex? Hesas vai? mitäs sä tääl duunaat?
muuten, tervetuloa ku oot tääl uus käyttäjä!
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-22, 18:19   #6
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

musta on mahdotonta oppia niin hyvin itte kotona ;> jos oot kuitenkin pärjännu, oot tosi hyvä

en oo suomessa tällä hetkellä, itse asiassa olin vain kesällä, ehkä kuukauden. oon puolassa, mutta puhun koko ajan suomee töissä.

en ole varma haluaisinko elää suomessa...emmä tie, mitä voisin tehdä siellä.
onnea sulle!
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-23, 06:37   #7
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

juu kiitti! ooksä töissä tulkkina vai? ja miten muuten sä oot opiskellu suomee?
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c

Najlepsze Promocje i Wyprzeda¿e

REKLAMA
Stary 2009-03-24, 18:17   #8
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

kirjanpitäjänä ja vähäks nii kuin tulkkina, ku oon ainoa suomee puhuva henkilö tässä.

opiskelin suomee yliopistos, eli tää on nii kuin mun ammatti ;>
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-24, 20:37   #9
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

ooksä opiskellu Poznanis vai Varsovas? missä nykyään asut?
sori jos kyselen liikaa mut ku se kiinnostaa
ja totta kai tärkein ja ärsyttävin kysymys - miks suomea?
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-25, 19:38   #10
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

poznanissa. kun alkoin, varsovassa ei ollu ollu mitään
nyt oon asunu wroclawissa. katsotaan, kuinka kauan. tää ei oo mun kotipaikka.

miks suomee? halusin opiskella norjaa, mutta ei ollut pääsykoetta. suomi näytti olevan nii outo kieli, että mun piti yrittää. ja nyt näen, että se oli hyvä valinta.

ja sä? miks suomee?
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-03-26, 06:04   #11
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

mä kyllä inhoan sitä kysymystä mutta... mä oon aina harrastanu vieraita kieliä jne. Halusin oppia semmosta kieltä, jota kukaan melkein ei puhu ja kyllä Skandinavia kiinnosti kanssa. Ensteks halusin lukea ruotsia, mut sit tuli mieleen et kyllä ruotsia maailmassa osataan . Ja että se kuulostaa ihan saksalaiselta. Mä puhun saksaa, joten olin vähän kyllästynyt semmosiin kieliin (nyt silti opiskelen ruotsia - taas itte kotona ). Sit kävi näin, et kuuntelin paljon suomalaisia bändejä. En tienny, et ne on Suomest kotoisin. Mut ku kuulin et ne kaikki kyllä o, ihmettelin paljon, et miks vain Suomest ja Yhdysvalloist tulee hyvää musaa tietenkin mun mielestä sit luin vähän suomen kielestä, kulttuurista jne. Kuuntelin myös vähän suomenkielisiä kippaleita, koska halusin kuulla itte miltä suomi kuulostaa ja kyllä ihastuin
ostin Allegrosta oppikirjan joka oli kopioitu, vanha ja tosi vaikea, ku se oli kirjoitettu opiskelijoille... ostin myös käytetyn sanakirjan, laitoin Skypen päälle ja ryhdyin opiskelemaan
ja nyt oon Suomess!
pitkä tarina... mut siltä se kai näytti
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c

Okazje i pomys³y na prezent

REKLAMA
Stary 2009-04-05, 17:14   #12
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

en pidä suomalaisesta muusiikista, kyllä on poikeuksia, mutta yleensä se ei sopi mulle. pidän rokista, mutta suomalainen rokki on vähäks outo mulle.

mistä osaat puhekieltä sitte? meillä oli pari tuntia, joilla käsittelimme sitä, mulla onkin sellainen oppikirja. oli tosi outoa, että on puhekielen kielioppi. ku olin suomess (jyväskyläss) käytin usein puhekielt, koska se oli kuitenkin helpompaa. töiss puhun yleiskielt ja oon vähäks unohtannu puhekielt. sulle vois olla myöskin helpompaa, koska oot suomess, jossa melkein kaikki puhuu puhekielt, eli ei ihme, että puhut itte ;-)

haluasitko mennä takaisin puolaan? suomee puhuvan henkilön on aika helppoa löytää työ. kokeile
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-04-07, 18:12   #13
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

heh, juuri nyt oon Puolas mut lomalla vaan. Tänään piti herätä klo 4:30, koska aamulla mul oli lento.
En halua takas Puolaan. Tykkään Suomesta. Nyt tääl Puolas on nii omituinen fiilis... tuntuu siltä, etten sovi näihin ihmisiin, etten käyttäyty samalla tavalla, jne. Suomessa elämä on paljon parempaa. Kaikki hymyilevät ja on ystävällisempiä kuin tääl Puolas. Ehkä tuo kuulostaa tyhmältä ku kirjoitan omasta kotimaasta, mut se on valitettavasti totta.
Kyllä on kiva tavata oman perheen, ystäviä jne., mut... kaipaan Suomeen
vaikka meillä o vielä lunta, ja tääl ihmisillä on lyhythihaisia paitoja päällä
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-04-21, 18:30   #14
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

Cytat:
Napisane przez taka_sobie_ja Poka¿ wiadomo¶æ
Kaikki hymyilevät ja on ystävällisempiä kuin tääl Puolas.
en huomannu ootko varma, että kysessä ovat suomalaiset?

muistan ku olin jyväskyläs, meiän piti tehä haastateluja suomalaisten kanssa. joskus tää oli vaikeeta...esim. vastauksena lyhyt ei, kiitos tai en halua.
eli en sanoisi, että he hymyilevät enemmän kuin esim. puolalaiset vai ovat ystävällisempiä.
kyl, se riippuu ihmisestä.
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-05-08, 10:39   #15
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

kyl se riippuu. Mut toisaalta suomalaiset o semmosia ihmisiä jotka eivät tykkää jos joku tulee häiritsemään heitä ainaki mun mielestä. Siis jos kadulla tulee joku tyyppi ja sanoo haluavansa haastattelun... no, en kuitenkaan ihmettele, ettei suomalaiset o nii halukkaita . Oon työskennelly Puolassa haastattelijana (ihan kadulla piti tehä haastatteluja ihmisten kaa) ja Puolassakin on ollu jopa epäkohteliaita typpejä.
Mutta jos kysyn jotain ku oon esim. kaupassa, pankissa, postissa jne. sit ne kaikki auttaa ja hymyilee. Varsinkin, jos joku ulkomaalainen kysyy apua.
Viime aikoina oon ollu Espoos (tää oli mun eka kerta ku kävin siel) ja en tienny milloin mun pitää poistua bussista. poistuin kuitenkin ja pysäkillä seisoi joku kundi. Kysyin häneltä, et missä o katu, jolle mun pitää mennä. Hän selitti mulle, sanoin kiitos ja menin. Hän meni ensteks kadun yli ja sit käveli samaan suuntaan kuin minäkin (mä en sitä huomannu). no nii, näin käveltiin sen jälkeen munkin piti mennä kadun yli, menin siis ja kadun toisella puolella oli taas jokin jannu. Olin onnellinen, ku halusin taas kysyä oikeaa tietä (ku jopa Espoos o nii vähän ihmisiä!!!), mut hän avasi suunsa ekana ja sanoi: No oon vähän huolistunut että löydätkö varmasti sen kadun, siks oon odottanu tääl sua. Mennään yhessä, vaikka tuo ei oo tie mun kotiin, mut ainakin saan vähän liikuntaa. - se oli sama tyyppi joka auttoi mua pysäkillä sit me käveltiin yhessä ja keskusteltiin ennen kuin löysimme sen kerrostalon jossa asuu kaverini ja johon mun piti mennä. Mä pelkäsin tosi paljon, ku oli jo pimeää, luulin et tuo kundi haluaa raiskata mut tai käskyy sit antamaan fyrkkaa tai jotain semmosta :P mut hän jätti mut oven eteen, sanoin kiitos, hän sanoi ei kestä ja meni pois :O
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-05-11, 19:34   #16
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

kyl, oot oikeas, voin kuvitella sen olevan ärsyttävää, ku joku häiritse mua jne, mutta toisalt se oli tosi masentavaa ku kukaan ei halunnu keskustella meiän kans ;>

tapaus, josta kirjoitit, on kuitenkin mielenkiintoinen hyvä kundi.

töissäni mun pitää vastata puhelimeen ja usein ihmiset ovat tosi vittuvaisia. esim oon pois (esim mul on breikki tai jotain sellaista) ja soittaa joku tyyppi. ystäväni vastaa puhelimeen englanniksi mutta tyyppi puhuu suomee vaikka parka tyttö sanoo selvästi, että hän ei puhu suomee. tyyppi puhuu jotain epäselvää suomeks ja kun ystäväni pyytää soittamaan myöhemmin koska nyt suomee puhuva henkilö on pois, yhtäkkiä tyyppi ymmärrä kaikki ja vastaa englanniks...
usein vastaan puhelimeen ja en ymmärrä mitään, koska asiakas puhuu ruotsia, mikä kyl on aika normaali juttu suomes, mutta kuitenkin mä en oo siellä (kyl, he eivät tiedä sitä) - eli puhun englantia, vaikka ymmärrän, että esim kyses on laskukopio - en osaa kuitenki vastata.eli puhun englantia ja ymmärrän, että kundi sanoo, että volvo on ruotsalainen siiten mun pitäis puhua ruotsia. pfffff.
ja mä tien, että he puhuvat englantia mutta ovat laiskoja vai mitä...

noh, ei se oo nii mielenkiintoist
ehkä uus aihe - tietkö, mistä voisin ladata nousukausi-elokuvan? tää on vähäks tyhmä leffa, mut haluaisin näyttää sen poikaystävälle ja en halua ostaa suomesta, se on järjetöntä mun mielest...
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-05-12, 10:52   #17
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

en mie sitä tiiä (sori ooksä koskaan soittanu jollekin karjalaiselle? ) yritin etsiä sitä leffaa youtubesta, mut siel sitä ei oo. Siel o muistaakseni Kuolleiden talvi - tää on helvetin dorka leffa, mut kyllä mua naurattaa on vähän vaikeaa ymmärtää ku siinä puhutaan Savon murretta mut silti suosittelen.
onks sun poikaystäväs suomalainen? jos ei oo, voi olla ongelma ku siinä ei oo englanninkielisiä subeja
voi ne ruotsinkieliset suomalaiset!!! mä aina pelkään ku oon esim. Hesas et ku pitää kysyä tietä, tapaan ruotsinkielisen ihmisen kyl ne puhuu useasti suomeakin, mut ne ei viitsi. harmittaa kyllä ei ihme, et suomalaisten ja ruottalaisten välillä on semmonen viha. Tai no ehkä ei viha, mut epäystävällinen fiilis kuitenkin
tänä iltana yritän suorittaa hygieniapassin, pidä peukkuja!
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-05-14, 19:01   #18
sadex
Raczkowanie
 
Avatar sadex
 
Zarejestrowany: 2007-11
Wiadomo¶ci: 163
Dot.: osaako joku suomea?

miten meni? hyvin, varmaan

ei oo mun poikäystävä suomalainen, se oo mukava puolalainen poika halusin näyttää leffan sille (myöskin "helmiä ja sikoja", ootko nähnyt?), koska se oo vähäks erityinen
muistan, että kerran poznaniss näin muutama suomalainen leffa ja kyl, oli englantilaisia subeja, eli ehkä olisi mahdollist löytää jostain. leffat kuitenkin tyhmiä, kaikki suomalainen sankaritar halusi saada lapsen ja se oli vähäks pelottavaa...en muista nimejä...
__________________
i ask for silence i ask for sex give me a ray gun tell me how to dress call my mother call the priest tell them my lover has turned a beast i ask for strength a clear head maybe a razor to paint you red i want radar i want a light i want division i want to fight
sadex jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Stary 2009-05-15, 10:19   #19
taka_sobie_ja
Rozeznanie
 
Zarejestrowany: 2007-06
Wiadomo¶ci: 637
Dot.: osaako joku suomea?

en mä oo sitä valitettavasti nähny.
ja hygieniapassi meni ihan jees... 40/40 oikeaa vastausta
en tiedä mitä varten suoritin sen ku silti meen siivoojana kesätöihin... no ehkä joskus tarvitsen sitä
__________________
www.pajacyk.pl / zapuszczam w³osiêta
taka_sobie_ja jest offline Zg³o¶ do moderatora   Odpowiedz cytuj±c
Odpowiedz

Nowe w±tki na forum Nauka jêzyków obcych - k±cik jêzykowy


Ten w±tek obecnie przegl±daj±: 1 (0 u¿ytkowników i 1 go¶ci)
 

Zasady wysy³ania wiadomo¶ci
Nie mo¿esz zak³adaæ nowych w±tków
Nie mo¿esz pisaæ odpowiedzi
Nie mo¿esz dodawaæ zdjêæ i plików
Nie mo¿esz edytowaæ swoich postów

BB code is W³±czono
Emotikonki: W³±czono
Kod [IMG]: Wy³±czono
Kod HTML: Wy³±czono

Gor±ce linki


Data ostatniego posta: 2014-01-01 00:00:00


Strefa czasowa to GMT +1. Teraz jest 22:46.